Skadereparation

skadereparation

Har du krockat eller har din bil skadats av yttre åverkan?

Hos oss kan du skadebesikta din bil på alla våra verkstäder men de allra flesta skadereparationerna sker hos vårt eget Skadecenter i Tyresö eller hos någon av våra kontrakterade verkstäder. 

Har du redan gjort en skadeanmälan hos ditt försäkringsbolag kan du boka tid för en skadebesiktning hos en av våra verkstäder.

Vill du hellre skadebesikta själv så skickar du in dina uppgifter via formuläret längre ned på sidan så kontaktar vårt skadecenter dig.

Har du inte anmält skadan än? Klicka på ditt försäkringsbolags logo nedan så länkas du direkt till skadeanmälan.

vi har avtal med de flesta försäkringsbolagen

jag vill göra en  egen skadebesiktning

Följ stegen nedan och skicka in via formuläret så återkommer vi till dig.

Klicka på informationstecknet bredvid varje steg för mer information om hur du gör.

1. ta flera foton

Ta bra foton på skadan/skadorna

  • Ta foton i så bra ljus som möjligt
  • Bilen ska vara ren.
  • Granska fotona innan du skickar in för om du inte tydligt ser skadan på fotot så kommer inte vi eller bolaget att se det heller.

Närbilder

  • om möjligt – peka på skadan
  • om liten skada – håll gärna upp något referensvärde bredvid (tex ett visitkort) så det lättare går att se storleken på skadan
  • ta foto 1,5 cm från skadan
  • ta foto ca 40 cm från skadan

4 helhetsfoton behövs (även om skadan bara är på en sida)

  • framifrån – där hela bilens bredd och reg.nr visas tydligt
  • bakifrån – där hela bilens bredd och reg.nr visas tydligt
  • båda långsidor där hela bilens längd syns

Foto på mätarställning

  • Foto på aktuell mätarställning när bilen är startad och står i tomgångsläge

Foto på glasskada/or

  • Glöm inte att även glasskada/or skall fotograferas
2. fyll i formulär
  • Fyll i formuläret
  • Döp alla dina foton efter ditt reg.nr och ladda upp dem
  • Välj skicka
3. vi kontaktar dig

När vi fått in din skadebesiktning kommer vi att kontakta dig!

SKICKA IN DIN EGEN SKADEBESIKTNING

*” anger obligatoriska fält

Dra filer hit eller
Godkända filtyper: jpg, gif, png, pdf, Max filstorlek: 50 MB.

    viktigt att veta

    • Om olyckan är framme och du råkar ut för en skada på din bil skall du ALLTID anmäla skadan hos ditt försäkringsbolag. Detta gäller även vid glasskador.
    • Det skall vara en ren bil innan du tar foton.
    • När du anmält skadan kan du beskriva skadan under meddelande och ladda upp bilder via formuläret.
    • Även glasskador kräver foto av försäkringsbolagen!
    • Om vi inte tydligt kan se och bedöma skadan på dina foton kommer inte försäkringsbolaget heller att göra det och då behöver du troligtvis  komma in till oss för en skadebesiktning.
    • Observera att det är en självrisk per skadetillfälle – så om skadorna uppstått vid två olika tillfällen räknas det som två skador och du behöver därför ett skadenummer för vardera skada. Skicka i så fall ett formulär för vardera skadenummer.
    tips!

    Alltid bra att hålla upp något bredvid skadan när man fotar som en referens, tex ett visitkort, det gör det lättare för oss att bedöma hur stor eller liten skadan är.

    jag vill boka tid för skadebesiktning hos er

    vår skadeprocess

    De allra flesta skadereparationerna sker hos vårt eget Skadecenter i Tyresö eller hos någon av våra kontrakterade verkstäder. 

    1. GÖR EN SKADEANMÄLAN

    När du anmält kommer du få ett skadenummer som identiferar just din bil.

    Observera att det är en självrisk per skadetillfälle – så om skadorna uppstått vid två olika tillfällen räknas det som två skador och du behöver ett skadenummer för vardera skada.

    Om din bil omfattas av vagnskadegaranti bestämmer ditt försäkringsbolag vilken verkstad du ska utföra reparationen hos. Det måste vara en verkstad som är auktoriserad för just ditt bilmärke.

    Om någon annan orsakat skadan så anmäler man skadan till dennes försäkringsbolag.

    2. BOKA TID FÖR EN SKADEBESIKTNING

    Bokar du en skadebesiktning hos oss inspekterar vi plåt, plast och lackskador tillsammans. Vi tar nödvändiga foton som skall skickas in till ditt försäkringsbolag. Skadebesiktningen hos oss tar ca 20 min. Du kan skadebesikta bilen hos alla våra anläggningar men reparationen utförs av vårt skadecenter i Tyresö eller av våra kontrakterade skadeverkstäder.

    3. VI SKICKAR IN EN KALKYL

    Vi gör en kalkyl och skickar in till ditt bolag.

    Vid vissa småskador kan reparationen vara billigare än självrisken så betalar du reparationen själv får du en kostnadsberäkning av oss.

    4. VI BOKAR TID FÖR REPARATION

    När ditt bolag har godkänt kalkylen beställer vi hem de delar som åtgår. och bokar in en dag för reparation på skadeverkstaden.

    Med pandemi och krig har det uppstått en del materialbrist så vissa reservdelar kan ha väldigt lång leveranstid.

    5. REPARATIONEN UTFÖRS

    Arbetet utförs enligt tillverkarens anvisningar. Efter varje delmoment utförs kvalitetskontroller som signeras av ansvarig.

    Eftersom skadebesiktningen är okulär och utan demontering är det inte ovanligt att det kan finnas fler skador under plåten när vi demonterar den.

    I de fall vi behöver komplettera kalkylen och beställa fler reservdelar under reparationens gång kan vi behöva avbryta arbetet tillfälligt i väntan på godkännande och/eller reservdelar men då meddelar vi dig det.

    6. kvalitetskontroll
    • Vi säkerställer att arbetet uppfyller våra högt ställda krav.
    • Att samtliga arbetsmoment utförts enligt tillverkarens anvisningar
    • Att varje steg dokumenterats och arkiverats.
    • Vi följer och revideras av Riktlinjer Skadeverkstad
    7. genomgång av arbete
    • Vi går igenom vad som utförts och åtgärdats på ditt fordon.
    • Vi ger skötselråd efter lackering.
    • Självrisk betalas
    viktigt att veta
    • Vi påbörjar inget arbete förrän försäkringsbolaget eller du som ägare godkänt reparationen. Handläggningstiden hos försäkringsbolagen varierar från bolag till bolag varför det är svårt för oss att svara på hur lång tid det tar att få besked.
    • Självrisk och övriga kostnader betalas när ni hämtar er bil efter reparationen. Betalning sker med kort eller Swish.
    • Vid ändrad självrisk – kontakta din handläggare på bolaget och be dem uppdatera detta i deras system.
    • När bilen lämnas till oss är vi tacksamma om bilen är tvättad så att vi lättare kan besikta skadorna. Måste vi tvätta bilen för att kunna besikta utgår en avgift för utvändig tvätt.
    • Demontera takbox, cykelställ etc vid behov
    • Töm bilen på värdesaker innan du lämnar in den till oss
    • Lägg fram nyckel till fälglås och dragkrok som kan behövas vid demontering av plåtdelar
    • Reparationstiden kan variera beroende på skadans storlek och svårighetsgrad men ligger normalt på 7-15 arbetsdagar. Nu med pandemi och krig har råvarubrist uppstått vilket kan försena reservdelsleveranser eller att det rent utav är slut i hela världen. Ibland vill även försäkringsbolag komma ut till verkstaden och besikta skadan före reparationsstart vilket kan dra ut på tiden.
    • Vi kan också komma att behöva avbryta arbetet tillfälligt i väntan på reservdelar men då meddelar vi dig det. (gäller i de fall där vi behöver komplettera med fler reservdelar under reparationens gång)
    OM DU BEHÖVER HYRBIL

    Behöver du ha hyrbil under tiden bilen repareras kan vi ombesörja det i samarbete med våra hyrbilspartners.

    Säg till vid bokning!

    skötselråd omlackerad bil

    En nylackerad yta är känslig den första tiden och för att din nylackerade bil ska vara fortsatt fin under många år framöver är det några saker du bör tänka på under de två första månaderna efter skadereparation med omlackering:

    • Tvätta bilen med kallt vatten, mjuk svamp och eventuellt milt tvättmedel
    • Tvätta omedelbart bort fågelspillning och sav från träd
    • Undvik automat- och högtryckstvätt
    • Undvik höga temperaturer, starka tvättmedel, avfettningsmedel, vaxning, lackkonserver och polering
    VIKTIG INFORMATION OM LEVERANSTID

    Biltillverkarna lider ännu av sviterna av Covid-pandemin då flera fabriker fick stopp i produktion pga att de var tvungna att flytta verksamheten eller till och med att fabriker lades ned. Detta tillsammans med ett krig i Ukraina har gjort att vissa komponenter inte finns pga råvarubrist eller inte kommit tillbaka till ”normal”  produktion. Detta innebär att vissa delar inte finns att köpa eller har väldigt lång leveranstid.

    Vi kan bara delge er det leveransbesked som vi får av tillverkaren, sen att de flyttar fram leveransdatum gång på gång är väldigt frustrerande men det är tyvärr helt utanför vår påverkan.